Info

Som med allt annat som har ett slut så blir de sista semesterdagarna ännu finare, värdefullare, för man vet att de snart är till ända. Så har verkligen den här veckan varit. Morgnarna doftade ännu härligare, kaffet var extra gott, vattnet extra varmt och sanden under fötterna aldrig så mjuk som nu. Och springet var vemodigt, svettigt och fint. Såhär har jag haft det:

Måndag

Måndag Jag möblerade om lite i veckans schema för att hinna med två tröskelpass på gotländsk mark. Förr hade jag svårt för hårda pass dagen efter ett rejält långpass men numera funkar det bra. Man vänjer sig vid allt. Jag värmde upp.

Måndag Dimma idag igen. Och fåglar i morgonsolen.

Måndag Och så jag och en väg. Bara att ge sig av och få skiten avklarad.

Måndag Benen verkade vara med på noterna trots den tidiga timmen. Det är så konstigt med den här vägen som jag på ett eller annat vis springer på varje dag. När jag inte springer fort tycker jag den är rätt krånglig med alla stenar och gropar, lätt att vricka fötterna och hamna snett. Men när jag springer fort då tänker jag knappt på det. Flyger fram är väl att ta i, men lite så känns det – även om det förmodligen inte alls ser ut så. När jag var klar var jag tvungen att bada.

Måndag Kände mig som en vilde när jag satt där på stenen. Fattades bara att jag fångat en fisk med mina bara händer. Och ja, inte haft kläder av polyester och dyra löpardojor en bit bort.

Måndag Totalt 11 km. Sen blev det ännu mer bad med gänget inklusive en krokodil.

Måndag Och till lunch min kanske tusende tallrik fil för den här sommaren.

Måndag Och nej, var inte oroliga, jag åt mer än det! På eftermiddagen blev det ett distanspass.

Måndag Som blev längre än jag först tänkt. När jag bara har någon kilometer kvar cyklade en tjusig dam i stor hatt förbi mig, vände sig om och ropade: ”Oj där hade du bra fart, va?” Blir alltid så glad av snälla människor som orkar bry sig om (ännu) en ensam löpare med bekräftelsebehov. Totalt 19 km. Sen blev det middag i trädgården, prat som ”Åh herregud vilken kväll”  och tjo i kvällssolen.

MåndagMåndag Solen var såklart extra skön för att det var vår sista måndag på semestern. Och kvällen för fin för att redan vara slut så vi cyklade ner till stranden igen. Olle tjingade för att vara tordyveln som flyger i skymningen.

Måndag Barnen rodde ut för att langa i sin flaskpost.

MåndagMåndag Jag drog fram denna så fort de rott iväg!

Måndag Jag skulle vilja påstå att choklad känns nyttigt när man äter det på stranden.

Måndag Och där tog den ljuva måndagen slut. (Och ja, barnen fick smaka.)

Tisdag

Oh, jag sov så jäkla kasst natten mellan måndag och tisdag. Det kliade något förfärligt på fötterna av två myggbett och så dessutom en irriterande fluga som surrade och skulle sitta i mitt ansikte så jag inte ens kunde smälla den. Jag försökte allt möjligt: läste, lyssnade på somna-appen, gick upp en stund – men inget funkade. Jag vaknade vimmelkantig och var tacksam över att dagens pass inte var förrän på eftermiddagen. Vi cyklade till stranden och hade vår årliga längdhoppstävling.

TisdagTisdag Efter lunchen var det så dags att ge mig av på mitt tempopass. Motvilligt bytte jag om.

Tisdag Var fortfarande trött och tänkte att det kommer väl gå som skit. Värmde upp och sen iväg. Tre block bestående av fem km vardera. Första fem gick i 4:03 min/km. Kort vila. Nästa gick i 3:59 min/km. Kort vila. Och sen sista fem gick i 3:52 min/km. Blev förvånad att det gick så pass bra men blev inte direkt piggare av det hela, det brukar jag annars ofta bli. Sprang 9 km som avslutning. Totalt 27 km. Sen drog vi till Hamra och åt glass. Det var extra gott för det var precis innan middagen. Olle drack öl.

Tisdag Jag dricker nästan aldrig alkohol längre. Men jag smakade ett par klunkar och det var faktiskt riktigt gott. Öl är det enda jag ibland kan vara sugen på men oftast kör jag bara på alkoholfri öl nuförtiden.

Tisdag La fin.

Onsdag

Onsdag Sov otroligt skönt och svalt i natt så jag gick upp tidigt för att springa långpass. Jag gillade det där att springa så tidigt som jag gjorde i söndags. Gav mig av vid 06:30. Halvmulet. När jag kom fram till Sundre började det åska och regna men i höjd med Körsbärsgården slutade det plötsligt. Det var så tyst. Bara jag. Alltid en skön känsla när man kommer till sista kurvan och sedan är framme vid Hoburgen.

Onsdag Sprang längs vattnet och njöt av mitt sista långpasset (ja, på Gotland). Lyckades med att ta kort i farten idag, trots handflaskorna. Är ju tvungen att ha lite bilder att titta tillbaka på när det är vitt utanför fönstret.

OnsdagOnsdag Till och med den döda fågeln jag sprang förbi var vacker där den låg.

Onsdag Tog en energidrink precis som sist, runt 26 km. Lite frukost måste ju kroppen få och det blir lite av en pepp att ha något att se fram emot. Ändå positivt överraskad av dessa långpass innan frukost, att det ändå känns så pass bra. Fortsatte vägen framåt.

Onsdag Hade bestämt att återigen möta Olle och gänget på stranden om vädret var fint men nu hade det mulnat på igen och det var öde på stranden. Så jag sprang vidare fram till hamnen. Där avslutade jag med ett dopp i min ensamhet. Jag höll på att sprängas av hur skönt vattnet var.

Onsdag Ibland brukar några nakenfisar (nakenbadare) hålla till här. Alltså absolut, visst ska folk få bada nakna om de nu tycker det är så mycket skönare utan braxor på sig, men jag föredrar att vara här när de inte är det.

Onsdag Totalt 42 km. Så fort jag kom innanför dörren sa Uma att hon ville ut och springa med mig. Så det blev en dusch och sen på det igen. Jag var riktigt osugen kan jag erkänna. Men det blev som tur var inte så långt. Uma var oerhört nöjd med min springklocka på armen. Man kan säga som så att hon fokade mer på den än löpsteget. Och vad tycker ni om mina leopardshorts? Väldigt löparmässiga!

Onsdag Dagens tredje pass var inte alls lika kul: storstädning av huset. Alltså hur tråkigt får det bli? Och jobbigt! Jag var lite stel efter långpasset men nu var det bara att sätta igång att dammsuga, skura golven (Obs! Jag låg alltså och skrubbade golven på gammeldags vis med en sån där rotborste. Oerhört jobbigt!) tvätta badrummen, bädda om sängar, hänga tvätt, tömma strandväskor, rensa kylskåpet, torka av hyllor… PUUH. Olle låg och latade sig i soffan med tidningen under tiden. Ropade efter en öl då och då. Närå, han höll på med annat som behövde göras. Men herregud så arg jag blev av att städa, röt åt alla som kom i min väg. Men även detta hör semestern till.

Torsdag

Jahapp, dags för en natts dålig sömn igen. Tror faktiskt jag hade lite resfeber och låg och ältade allt jag inte fick glömma. Gick upp kvart över sex, ingen idé att försöka sova mer. Och gjorde precis som vanligt: glodde på termometern, kissade, tog i linser, borstade tänderna, satte upp håret, tog på mig springkläderna, klockan och så löpdojorna. Och drog ut.

Torsdag Allra sista passet på Gotland! För den här sommaren. Det här är utsikten mina ögon sett varje dag när jag tagit mina första löpsteg.

Torsdag Ner längs vattnet för uppvärmning. Och sen tröskel. Ville som sagt hinna med mitt andra tröskelpass här på Gotland innan vi åkte hem, för det finns inget vackrare än denna tur. Jobbigt och vackert är en bra kombo.

Torsdag Tankarna ville gärna summera mina fem veckor medan jag sprang men jag tvingade bort dem. Så fort man fladdrar iväg tappar man alltid fart. Idag var det ovanligt många ute och sprang, ja eller joggade. Fyra stycken mötte jag – rekord! I alla fall. Jag harvade på längs vattnet. Eftersom jag alltid vänder efter halva biten så lyckades jag springa om två män som jag tidigare under uppvärmningen mött. Skrämde nästan slag på dem när jag kom flåsandes bakifrån.

Torsdag Firade sista tröskeln med ett litet avslutningshopp. Och sen blev det en extrarunda för att få till lite fler kilometer då det inte skulle bli mer spring idag utan istället färja hem. Och nu när jag bara sprang så kunde jag tänka på alla pass jag kutat här nere. Det har varit väldigt mycket spring. För det mesta kul men också kärvt ibland. Sammanlagt har det blivit 54 löppass på 34 dagar. Inte en enda vilodag och jag vet, om detta kan många tycka en massa. För egen del så funkar vissa av mina distanspass som återhämtning, då jag springer lugnt och utan press. I vanliga fall brukar jag ha någon vilodag här och där men nu var det längesen. Jag tar det som det kommer och när jag känner behov, tycker jag känner min kropp ganska bra. Nu åker vi i alla fall hemåt och jag blickar och springer vidare mot Berlin Marathon i slutet av september. Hur det än går så är jag riktigt nöjd med vad jag åstadkommit den här sommaren. Att jag orkade vartenda jäkla pass. Och då kommer den gamla klyschan fram: det är vägen som är målet. Det är i alla fall skönt att tänka så längs vägen ibland.

Torsdag Totalt 19 km. Och nu, nu sitter jag här på färjan och är snart hemma. Så: vi hörs imorgon! Ajöss.